dijous, 31 de març del 2011

MARIA OMS I ALBERT ALÍS

INAUGURACIÓ DE LA MARIA
La nostra companya Maria Oms, que fa ben poc, com recordareu, va exposar a La Presó una mostra sobre L'Art i la Geologia, ens convida a una nova exposició, ara sobre el tema de l'aigua. Ella mateixa ens explica el seu projecte:

Us faig sapiguer i compartir la meva propera exposició,  segons cartell adjunt,  del tema L´AIGUA.  


Com que la faig a SINERA, he cregut adient jugar una mica amb les paraules i porta per  títol ...A U G I A.

Si voleu compartir amb mi, i altres persones, uns moments agradables tot prenent una copeta de cava i uns capsgrossos ja ho sabeu ...
Una abraçada,



NOU CURS D'ALBERT ALÍS
Per la seva banda, l'Albert Alís ens fa arribar l'anunci d'un nou curs que impartirà a casa seva, amb el prec que en fem difusió. Els socis de Sant Lluc tindran condicions favorables:


EL RETRAT A L’OLI per Albert Alís
Cànon del cap
Els colors (pell, ulls, llavis, cabells)
Plantejar el retrat
Per on començar?
I com?
Dies 7, 14 i 28 d’Abril i 5 de Maig
de 2/4 de 7 a les 9 del vespre
Estudi Albert Alís
C/ Argüelles, 33 1er Mataró

Preu: 80 € / Socis Sant Lluc 75 €
Informació i inscripcions: 661 41 27 18 

dimecres, 30 de març del 2011

L'ANY DE MANUEL CONTRERAS

La figura de la Vella Quaresma, que cada any s'encarrega a un artista diferent de la nostra ciutat, és obra aquest any del nostre company MANUEL CONTRERAS. La podeu veure en aquesta imatge del Butlletí de l'Ajuntament, que la publica amb el text que reproduïm a continuació:

«Serra la vella, un plat d'escudella, serra la velló, un plat d'escudelló.». Amb aquesta cantarella els més menuts poden acompanyar la serrada d'una de les potes de la Vella Quaresma que enguany és obra de Manuel Contreras.
El diumenge a la una del migdia a la plaça de la Peixateria la Confraria de les Set Setmanes s'encarrega de tallar les potes que setmana rere setmana anuncien l'arribada de la Pasqua.


Sembla que aquest és l'any d'en Manel, ja que pel febrer feia una exposició individual de fotografies a la Sala del Casal, Tuaregs, de la que ja en varem parlar llargament, i encara no fa un mes guanyava el Concurs per la imatge corporativa del Dia Internacional de la Dona. Les obres presentades a aquest concurs estan exposades actualment a la nostra Sala d'Exposicions de La Presó, com a part de la col·laboració de l'Associació amb la Regidoria de la Dona per commemorar aquesta diada. 


La imatge guanyadora, a més d'un premi en metàlic, tenia com a recompensa ser la utilitzada com a logo en tota la publicitat institucional de l'Ajuntament (cartells, tríptics, futlletons...) referent als actes d'aquesta jornada, i que haureu vist a bastament reproduïda.

Val a dir que les 87 obres presentades a concurs demostren totes un alt grau d'imaginació, creativitat i professionalitat, com es pot apreciar en una visita a la Sala. A més, la diversitat de procedències dels seus autors, des d'estudiants d'escoles artístiques fins a professionals del disseny, li donen a la Mostra una varietat de temàtiques i tècniques realment sorprenent, que fa encara més valuosa la seva elecció.


Felicitats, doncs, pels èxits artístics i professionals, que sempre van bé en èpoques de crissi com l'actual.

dimarts, 29 de març del 2011

PER SANT JORDI, PUNTS DE LLIBRE

Com ja va sent costum els darrers anys, celebrem la Festa del Llibre, per Sant Jordi, amb una exposició col·lectiva de "Punts de Llibre d'autor". I com ja varem fer també l'any passat, la fem en col·laboració amb CAPGRÒS, organitzant dues mostres simultànies.

La de l'Espai Capgròs s'inaugura el dijous 31 de març, a les 19:30h, i es podrà veure fins el  27 d'abril. La de la nostra Sala al Casal s'inaugura el dissabte 2 d'abril i es clausurarà el 25 del mateix mes.

Per tal de conferir unes carecterístiques pròpies i diferenciades a cada mostra, i tenint en compte els espais disponibles, la de l'Espai Capgròs és oberta a tots els artistes que hi han volgut participar (una cinquantena llarga), però poden fer-ho només amb un punt cada un. El tema és obligatori: la rosa, que permet poder fer un obsequi de Sant Jordi ben original, i dels que no es marceixen, a la persona estimada.

L'exposició de la nostra Sala, en canvi, està limitada només als socis, però en contrapartida poden fer-ho amb tres obres cada participant, i el tema és lliure.
Evidentment també estaran a la venda, encara que no substitueixin la rosa, però poden ser-ne el complement perfecte. Es pot demanar un millor maridatge?

JOSEP PUIG PLA: PRESENTACIÓ A BARCELONA

El passat 13 de febrer, i sota el títol de DIVENDRES 4, PRIMERA PART, fèiem la ressenya de la presentació del llibre de Josep Puig i Pla Figures amb paisatge amb Mataró al fons, a can Palauet. L'acte el conduia el periodista Pep Andreu i, a més de la presentació del nostre president, Antoni Luis, va comptar també amb la intervenció de la llavors presidenta del Tecnocampus i quarta tinent d'alcalde Alícia Romero, a més, naturalment, de la del propi autor.


Ara en Josep ens comunica que el proper dijous 31, a les set de la tarda, torna a presentar el seu llibre, aquest cop a la Biblioteca de Catalunya, a Barcelona, a la sala de la Caritat. En aquesta ocasió l'acompanyaran en la xerrada en Manuel Cuyàs, periodista, escriptor i adjunt  a la direcció d'El Punt Barcelona i Rosa Maria Puig-Serra, periodista responsable de l'Àrea de Cultura de la UGT de Catalunya.

dilluns, 28 de març del 2011

HOMENATGE A EMÍLIA DE TORRES

Demà a la tarda, a les 19:30h, s'inaugura al Reial Cercle Artístic de Barcelona, al carrer dels Arcs nº 5, una exposició dedicada a la memòria d'EMÍLIA DE TORRES.












El Reial Cercle Artístic vol retre d'aquesta manera un homenatge a la que durant més de cinquanta anys va assistir-hi diariament, convertint-lo en la seva segona casa, i del que en va arribar a ser membre de la Junta directiva.

Fa pocs dies ens lamentàvem de la pèrdua dels referents que d'alguna manera han conformat el nostre imaginari col·lectiu. Els poders mediàtics hi han tingut molt a veure, i gràcies a ells avui coneixem i recordem alguns dels grans mites que ens han acompanyat al llarg de la nostra vida des de la pantalla gran i des del paper couché.

A les antípodes de l'"star system", una altra dona extraordinària, tímida i discreta, defugint qualsevol afalac a la seva vanitat, sense escàndols públics ni tants matrimonis a la seva esquena però amb un treball i una constància exemplar, ha anat conformant una manera de pintar que ja entenem com a pròpia, que forma part de la nostra essència mediterrània, catalana i maresmenca. Els seus retrats i bodegons, els seus paisatges, d'una força i vitalitat prodigioses, els identifiquem, inconscientment, amb la "nostra" pintura catalana, hereva d'unes formes i una tradició que ens conformen com a poble i que tenim ben endins en el nostre imaginari artístic.

Potser si la Liz s'hagués dit Isabel Sastre no hauria rodat Cleòpatra, però segurament si l'Emília hagués sigut Emily Towers avui penjaria dels grans museus de París, Londres o Nova York. Però la vida -i l'art- són així, i podrem recordar l'actriu sempre que vulguem només veient un vídeo de les seves pel·lícules, però ens caldrà en canvi fer una exposició d'homenatge per recordar la nostra gran pintora. Caldrà anar a veure-la per mantenir viu el seu record.

divendres, 25 de març del 2011

JOVES SANT LLUC

El dijous 25 es va inaugurar a la Sala d'Exposicions Caixa Laietana, de la Plaça Santa Anna, la Mostra dels Joves Seleccionats a la Col·lectiva Sant Lluc 2010Núria Calsapeu, gravadora i joiera, Marc Sala, escultor, i Ricardo Parabere, pintor. 




Us reproduïm a continuació les fotos i un fragment del comentari que li dedica el setmanari CAPGRÒS: 


 La tria dels artistes, realitzada arran de la Col·lectiva Sant Lluc, és ben variada. Calsapeu hi mostra joies d’or i plata i gravats que tenen la figura de la dona com a protagonista. Parabere, argentí d’origen i resident a Mataró des de l’any 2004, presenta una sèrie de deu pintures realistes, amb protagonistes en diferents punts d’una casa. Marc Sala, dels tres el que acumula més currículum, ofereix originals escultures abstractes fetes de ferro, una dotzena en total. Antoni Luis, president de l’Associació Sant Lluc per l’Art, agraïa als joves la seva feina: “Els hem deixat poc temps per presentar les seves obres, el calendari ens jugava en contra, però ho han superat amb escreix”, tot afegint que des de l’entitat se senten “orgullosos de fer de jardiners de nous talents, ja que en moments com l’actual es necessita més que mai l’empenta de l’art”.

L’exposició es pot visitar de dilluns a dissabte de les 17.30 a les 20.30 h, i els diumenges i festius d’11.30 a 13.30 h i de 18.30 a 20.30 h

dijous, 24 de març del 2011

IMAGINARI COL·LECTIU

Mica en mica, però molt depressa, ens anem quedant sense aquests referents que han marcat part de la nostra joventut i s'han instal·lat en el nostre subconscient conformant part del nostre imaginari col·lectiu.

Molts de nosaltres, potser sense haver estat mai a Egipte o a Roma, i evidentment sense haver-hi estat fa vint segles, coneixem més dels egipcis i dels romans per una sola pel·lícula que per tot el què haguem pogut estudiar a través dels llibres d'art o d'història.

Més enllà de les raons dels protagonistes reals, més enllà de les passions i de les misèries dels seus intèrprets a la pantalla (i fora d'ella), avui "sabem" com es vestia una toga, què era un arc de triomf o una esfinx, com eren les joies dels faraons o les penúries dels esclaus, a través del filtre estètic de directors, escenògrafs i actors de pel·lícules com Cleòpatra. Veieu sinó com es resumeixen en aquest sis minuts antològics tota la grandesa dels dos imperis més poderosos del passat, les seves lluites i enfrontaments, els dominis prepotens i les rendicions aparents. I com s'ha de ser de bo per desmuntar amb una imperceptible picada d'ull, tota la parafernàlia d'una submissió apoteòsica.


dimecres, 23 de març del 2011

JORDI DIAZ ALAMÀ

Divendres 25 s'inaugura al Col·legi d'Aparelladors, a les 19:30h, l'exposició de JORDI DIAZ ALAMÀ "De l'aprenentatge acadèmic a l'obra personal", un interessant recorregut que ens porta des dels increïbles estudis a l'Acadèmia de Florència fins a un llenguatge sumament personal, basat en un domini tècnic absolut del dibuix com a eina indispensable per a qualsevol trencament formal posterior.






JORDI DIAZ ALAMÀ (Granollers, 1986) és un jove artista  i professor  de dibuix de la Facultat de Belles Arts de l’Universitat de Barcelona. El seu interès per la representació figurativa de caràcter realista l’ha portat a endinsar-se en l’aprenentatge més clàssic del dibuix i la pintura amb l’objectiu d’enfortir en seu coneixement i alhora obtenir en la seva obra personal una solidesa d’alt nivell tècnic i conceptual.

Producte de les seves inquietuds,  i després de llicenciar-se en Belles Arts, viatja per Europa, estudiant les tècniques pictòriques i del dibuix a càrrec de mestres pintors ja reconeguts com Odd Nedrum, a Noruega, i Guillermo Muñoz Vera a Chinchón. És a Florència (Itàlia) on detura el seu peregrinatge per aprofondir en el coneixement dels clàssics. D’allà procedeixen els dibuixos que avui ens mostra. Són rigorosos estudis realitzats amb la metodologia pròpia de les antigues acadèmies del segle XVIII, on la formació artística es basava en una estructurada seqüenciació d’exercicis amb l’interès de dotar al treball de l’artista d’un coneixement científic.

L’ensenyament acadèmic estava basat en el concepte d’imitació dels models antics i del natural, es a dir, des de l’estatuària clàssica de l’antiguitat fins al model humà del natural.


La manera de procedir per a l’adquisició d’aquests coneixements és reglamentada gradualment en un programa que proposa començar pel dibuix d’estampes, on es mostra la figura humana per parts separades. Copiar fragments de la cara, el cap sencer i altres zones del cos, peus, mans, cames i braços en diferents posicions de contorn i repetidament, constituïa la “Classe de Principis”. El propòsit immediat era ordenar tot allò après en mitges figures i figures completes, seguit d’exercicis més complexes que comportaven nocions de proporció, simetria, anatomia i clarobscur, fins a dibuixar figures de guix i finalment el model humà viu del natural.

El què pretén en realitat és que l’alumne adquireixi el màxim d’habilitat manual i tècnica realitzant les imitacions, per passar després a la invenció necessària que havia de fer de l’aprenent un artista i del seu treball una obra d’art.

És interessant observar com tot aquest aprenentatge influeix positivament en l’obra de l’artista. Quan pinta es permet desdibuixar tot allò que abans ha dibuixat i estudiat aprofundidament. En color és auster i rigorós tot incorporant importants tocs sonors que ordenen i composen. Però sobre tot el seu treball és suggeriment i complicitat temàtica i conceptual.

Aquesta mostra és una manifestació de la trajectòria de formació escollida per un artista considerat una jove promesa per destacats crítics d’art contemporani. La seva obra es mostra en alguns museus i col·leccions particulars.

Diaz Alamà aposta per una formació de valors clàssics i tradicionals per tal d’endinsar-se en el convuls món de l’art del segle XXI.

dimarts, 22 de març del 2011

JOVES SANT LLUC

El dijous 24 de març, a les 19:30h, a la Sala d'Exposicions  Caixa Laietana de la Plaça Santa Anna, tenim la satisfacció de poder inaugurar una altra Mostra Col·lectiva dels JOVES SELECCIONATS a la COL·LECTIVA SANT LLUC. Aquest cop han sigut tres els afortunats, als qui corresponen les fotografies de sota al costat de l'obra amb la que varen ser triats:




Núria Calsapeu, gravadora, Ricardo Parabere, pintor i Marc Sala, escultor, els joves seleccionats a l'edició 2010, al costat de les obres que els han valgut el reconeixement del jurat.


Aquesta és ja la setena edició de l'exposició Joves Artistes Seleccionats a la Col·lectiva Sant Lluc de l'any anterior, i no ens cansarem de repetir que de les moltes activitats que l’Associació realitza al cap de l’any aquesta és una de les que més satisfacció ens produeix poder dur a terme. 

Com a Entitat ens sentim especialment orgullosos de fomentar i estimular l’activitat artística dels joves, proporcionant als seleccionats una eina que, en la majoria dels casos, es troba ben lluny del seu abast. Per això, a la Col·lectiva de Tardor no donem premis, sinó que pretenem ajudar els que despunten facilitant que puguin fer la seva –en la majoria dels casos- primera exposició. És un trampolí, un recurs del que molts, possiblement, no disposarien si no fos pel nostre ajut, i això ens fa feliços i dóna sentit a la nostra feina.

Si amb aquesta promoció aconseguim que algun d'aquests joves s’obri camí en el difícil món de l’art, ja ens donem per ben pagats. Res ens recompensa tant com veure alguns dels seleccionats d'edicions anteriors caminant ja fermament en el camp professional.

Val a dir que a cada edició n'hi ha alguns que potser no necessitarien aquesta empenta, per tenir ja una qualitat reconeguda. Però la promoció va dirigida tant als principiants, pels qui aquest ajut pot ser realment decisiu, com als més experimentats. Per a aquests últims, serveixi aquesta Mostra com un reconeixement a la seva trajectòria.

Felicitem, doncs, la Núria, en Ricardo i en Marc, amb el desig que ben aviat siguin mereixedors d’omplir moltes sales ells sols. I agraïm, un any més, la voluntat de Caixa Laietana de seguir apostant amb nosaltres per unes noves generacions que són, forçosament, el nostre futur.




dilluns, 21 de març del 2011

PERE-MÀRTIR BRASÓ AL MUSEU MONJO

Us transcrivim literalment el comunicat que ens fa arribar l'amic PERE-MÀRTIR BRASSÓ, convidant-nos a la seva exposició a Vilassar:


Benvolgudes/ts:
A finals del 2009 vaig exposar a l’Espai Capgròs de Mataró. Eren pintures que vaig fer durant aquell difícil any, per a mi, quant a salut. Llavors, amb el títol de l'exposició "Continuarà", ja amenaçava de que hi tornaria. I, efectivament , ara us torno a convocar.
Serà el dissabte 26 de març  a les 7 del vespre al Museu Monjo, Camí Ral, 30 de Vilassar de Mar. Inaugurem l’exposició Les aventures del Barret Peret, amb obres gaire bé totes del 2010 (molt millor any...) i que són una més que possible continuació del que vaig exposar llavors.  Aventures “insòlites, inversemblants i introspectives” d’un simple barret  -probablement el meu alter ego-, tot seguint l’estètica formal de la meva darrera obra, però  incorporant-hi, conceptualment, més ironia i humor, encara que de vegades sigui una mica àcid.
Em faria molta il·lusió veure-us.
Salut!
Pere-Màrtir

diumenge, 20 de març del 2011

IMMA BANET A ARGENTONA

La nostra companya IMMA BANET ens comunica que des de fa un parell de dies hi ha exposada una mostra de les seves pintures a Can Baladia, a Argentona (carrer Baró de Viver, 56), on s'hi podrà veure fins a finals d'abril.

dissabte, 19 de març del 2011

MATARONÍ IL·LUSTRE

El proper dimecres 23 de març, a les 20 h, tindrà lloc en el Saló de Sessions de l'Ajuntament (La Riera 48), l'acte institucional amb motiu del nomenament del Dr. Antoni Comas i Pujol (1931-1981), primer catedràtic de Llengua i Literatura Catalanes de la Universitat de Barcelona, com a Membre de la Galeria de Mataronins i Mataronines Il·lustres, títol que li va concedir l'Ajuntament en el Ple del 8 de gener de 2009.


Durant l'acte, en el que el Dr. Agustí Bover i Font, catedràtic emèrit de Filologia Catalana de la UB, president de la Societat Catalana de Llengua i Literatura i deixeble d'Antoni Comas farà una glosa de l'homenatjat, es farà la presentació del retrat d'Antoni Comas, obra de l'artista mataroní EDUARD NOVELLAS.


Des d'aquí volem felicitar l'Eduard, per una obra que sense conèixer encara no dubtem que serà de gran qualitat, i també l'Ajuntament, per la seva aposta per la joventut com a manera de donar un nou aire a la seriosa Galeria de Retrats de Mataronins I·lustres de la Casa Gran.

dimecres, 16 de març del 2011

ERMESSENDA A CA L'ARENAS

Demà dijous 17 de març, a les 7 del vespre, l'Associació d'Amics de Ca l'Arenas organitza una altra conferència, de la que us facilitem la informació que ens proporcionen:

             QUIM ROY. UN ESCENÒGRAF A LA CORT DE LA COMTESSA

El dijous 17 de març l’Associació Amics de Ca l’Arenas us invita a la conferència de Quim Roy sobre Ermessenda, una minisèrie de dos capítols per TV3, amb data d’emissió prevista per aquest mes de març.
L’audiovisual tracta sobre la vida d’Ermessenda de Carcassona, comtessa de Barcelona durant el primer terç del segle XI, una de les primeres dones de la nostra història en accedir al poder polític com a co-regent al llarg de tres generacions.
L’experiència del projecte i el rodatge, i el repte de recrear la Barcelona medieval i els personatges i escenaris del poder de la Catalunya comtal del segle XI, és el tema de la xerrada que ens ofereix el responsable de la direcció artística d’aquest audiovisual.
En Quim Roy, mataroní i exalumne del mestre Jordi Arenas, és escenògraf de teatre, director artístic de cinema i televisió i cap de l’Especialitat d’Escenografia a l’Escola Superior d’Art Dramàtic de l’Institut del Teatre de Barcelona.

Hi sou convidats

ASSOCIACIÓ AMICS DE CA L’ARENAS
           Carrer Argentona, 64


A fi d'ampliar la informació i fer-vos venir ganes d'escoltar en Quim, us adjuntem uns vídeos de la promoció de la sèrie, que ben segú us interessaran:





I si entreu al web de la sèrie, de TV3, que correspon a la caràtula de sota, podeu veure els 9 mini-vídeos promocionals de la sèrie, passejar-vos pels esbossos del rodatge i el disseny del vestuari, tenir una guía dels protagonistes, i des de la capçalera conèixer la Sinopsi, el Context històric, l'Equip tècnic, l'Equip artístic, i una descripció detallada dels personatges principals i els seus actors.


I com podreu veure a la fitxa tècnica, en Quim Roy hi figura com a Direcció d'art.

dimarts, 15 de març del 2011

LA PROVENÇA DE VAN GOGH

I ara, per anar acabant aquesta sèrie referent al viatge a la Provença per la Segona Pasqua, us oferim un vídeo que relaciona els llocs on va viure i pintar Van Gogh durant la seva estada a Arlés amb les obres que hi va realitzar. Una bona manera de preparar el viatge, sabent què anem a veure i què ens trobarem.



Per a aquells que també pinten, una insòlita demostració pràctica amb un aparell de Nintendo de la tècnica pictòrica de Van Gogh, feta sobre Les Vessenots, una de les seves darreres teles, que s'exposa actualment al Museu Thyssen-Bornemisza:



I finalment, i ja per nota, perquè dura 10 minuts i està en anglès, encara que s'entén fàcilment el què estan explicant, un vídeo del Gabinet de Restauració del propi Museu Van Gogh en el que s'intenta averiguar per què es descoloreixen les obres de Van Gogh i com pot prevenir-se el seu deteriorament. Ho fan explicant-ho amb l'exemple de l'Habitació de l'artista a Arlès.



Esperem que tot plegat us hagi servit per il·lusionar-vos una mica més en aquesta sortida i, potser, animar encara algun reticent indecís a apuntar-s'hi.

dilluns, 14 de març del 2011

VAN GOGH VIST PER...

Per continuar amb la dedicatòria d'ahir, en la que us presentavem la visió que de Vincent tenia un jove músic americà, avui us oferim unes altres maneres de veure la figura i l'obra de Van Gogh.

La  primera, potser per situar millor la seva persona, és la forma historicista, la que podria fer un biògraf més centrat en la seva fràgil i atormentada personalitat que en la seva obra plàstica. És un magnífic resum biogràfic de la seva recargolada i malaltissa vida: Van Gogh, buscar la vida en el color.



La segona és la visió que de la seva tragèdia va fer el cine. S'han fet diverses aproximacions a la vida de Van Gogh per portar-la a la pantalla, però sens dubte la millor és la dirigida per Vincente Minnelli, amb Kirk Douglas com a protagonista i Anthony Quinn com a Gauguin: Lust for Life (El loco del pelo rojo) (1956) . Aquí en podeu veure un extens trailer de més de 7 minuts i un altre, més curt, del tràgic final.





I per acabar, com es veia ell mateix. Fa temps us varem oferir un vídeo fet amb una tècnica digital sorprenent, amb el títol de Woman in art. Ara, amb la mateixa tècnica, encara que potser no tan reeixit com aquell, us oferim un altre repàs gràfic de retrats enllaçats pels ulls. Però en aquesta ocasió, tots els retrats son autorretrats de Van Gogh. És extraordinària la quantitat que se'n va fer, i la força i energia que traspuen els seus ulls, taladrant la mirada de l'espectador amb la seva mirada frenètica, embogida, al·lucinada...

diumenge, 13 de març del 2011

NIT ESTELADA

DEDIQUEM AQUEST POST D'AVUI A TOT ELS QUE S'HAN APUNTAT A LA SORTIDA A LA PROVENÇA, PER LA SEGONA PASQUA, I PER SI ENCARA POT FER DECIDIR ALGUN INDECÍS.

A aquestes alçades tothom ho sap tot de Van Gogh, i si no, pot saber-ho fàcilment (Molt especialment aconsellable el repàs dels llibres d'història de l'art als qui participin en aquesta sortida per terres van goghianes, per saber què van a veure i per on trepitjaran). Per tant no parlarem de la pintura de Van Gogh, a la que cadascú s'hi acostarà pel seu compte segons les seves necessitats, sinó de les emocions que pot causar la seva contemplació.

Don LcLean, un jove cantautor americà desconegut pràcticament en aquelles èpoques, gravava el 1971 un disc destinat a causar una revolució sense precedents en el panorama musical: American Pie. La tercera cançó del disc, Vincent, estava també destinada a convertir-se en emblemàtica: dedicada al pintor Van Gogh, i editada en single, ben aviat es convertiria en el nª 1 de vendes en el Regne Unit. El mateix Museu Van Gogh, a Amsterdam, rep als seus visitants amb aquesta cançó, que la majoria coneix com a Starry, Starry night, les paraules amb les que comença.


La idea d'escriure una cançó sobre Van Gogh se li va ocórrer davant d'una làmina de La nit estelada, impressionat per la biografia que estava llegint, i decidit a identificar-se amb el seu dolor i patiment. La bogeria de Van Gogh la transforma en incomprensió dels altres, incapaços de percebre el món amb la mirada sensible de l'holandès i de captar el missatge que ens envia amb les seves obres.

Amb la seva extraordinària forma de cantar, McLean conforma una visió de la vida i l'obra de Vincent que inclou nombroses referències a altres obres de l'artista, als seus temes i colors habituals, i sobretot l'emoció que li provoca la seva contemplació.

De la cançó se n'han fet diversos muntatges gràfics. El que us oferim, amb imatges d'obres de Van Gogh, inclou la traducció castellana de la lletra original, en subtítols. Esperem que us agradi:

dissabte, 12 de març del 2011

PROCESSUS CREATIUS

Fa poc s'ha donat a conèixer a Mataró VERKAMI, una plataforma de crowdfunfing per a projectes creatius que, segons la seva publicitat, és una manera directa de finançar projectes amb la suma d’aportacions individuals. 




A verkami ens dirigim a creadors independents que busquen finançament per materialitzar les seves idees. El seu públic, convertit en mecenes, rep recompenses exclusives a canvi de les seves aportacions.
Els creadors mantenen tots els drets sobre les seves obres, i ofereixen als mecenes que els ajuden a finançar els seus projectes recompenses en forma de creacions i productes exclusius, experiències úniques, edicions limitades, marxandatge, accés a descàrregues...


L'esquema del funcionament el podeu veure AQUÍ, i es ben fàcil i sembla prou atractiu: Només els projectes que en el termini de 40 dies arribin com a mínim al 100% del seu objectiu de finançament rebran els diners aportats pels seus mecenes. En cas contrari, les quantitats que els mecenes s’han compromès a aportar no es faran efectives i el projecte no rep el finançament.




Doncs bé, la nostra companya Sandra Sàrrias ens demana que l'ajudem a difondre -i a patrocinar- la seva proposta artística, a través d'aquesta plataforma. De moment, sobre un pressupost de 600€ per al seu projecte PROCESSUS CREATIUS 2011 ja n'han aconsseguit més de 300, només en quinze dies. Però encara en falten 300 més, que esperen fer realitat en els 25 dies que encara queden d'operació.


Si voleu saber amb detalls el seu projecte, mireu AQUÍ; és prou interessant, podreu veure els vídeos fets fins ara i estareu al corrent del finançament i dels obsequis segons les aportacions fetes pels mecenes.


Per si no coneixeu la seva feina, us recomanem que visiteu també la seva plana web.

divendres, 11 de març del 2011

ORA ET LABORA

La notícia d'un robatori en un convent de clausura de Saragossa, que sense més detalls podria aparèixer a la secció de successos d'un diari local, va adquirint rellevància mediàtica a mesura que es van coneixent més detalls.


Primerament per la desorbitada suma sustreta, 1,5 milions d'euros segons les primeres declaracions, encara que les mateixes víctimes la rebaixaven sustancialment poc després a "només" 450.000 €.
Immediatament salta la pregunta lògica: d'on surten tots aquests diners, en bitllets majoritàriament de 500€ -aquests Bin Ladens que tothom sap que existeixen encara que tan pocs passen per les nostres butxaques- amagats en un armari en bosses de plàstic?
I sense solució de continuïtat, Hisenda, que ja es pregunta si no l'hauran defraudada, ja que no sembla versemblant que tal fortuna s'hagi aconseguit només fent feines d'enquadernació i restauració de llibres, o venent melmelades i sobaos.


Tot això, per interessant que sigui, no ens incumbeix directament. Però aquí entra la part per nosaltres més sorprenent: aquests diners provenen, principalment, de la venda dels quadres de la seva "monja pintora", Isabel Guerra. Confessem humilment que no la coneixíem, ni a ella ni la seva obra. I suposem que tampoc gaires de vosaltres. Per això  us facilitem uns quants documents aclaridors de la seva figura. Primerament, un vídeo amb presentació autobiogràfica:



En aquest altre es pot seguir en detall la seva obra, sense comentaris:



I per si voleu ampliar coneixements sobre la seva obra, la seva biografia i el seu curriculum, cliqueu AQUÍ, AQUÍ, AQUÍ i AQUÍ . És impressionant!

El que aquesta bona dona, autodidacta tancada sense veure el món exterior, pinti amb un hiperrealisme tècnicament perfecte ja és admirable. Però encara ho és més que, tancada al món exterior, sàpiga posar el seu art al servei d'una mística i d'una concepció religiosa de la vida que connecti tan bé amb el món "de fora", aquest que no coneix directament, i ho faci sense el carrinclonerisme i la ramploneria a la que altres institucions religioses similars ens tenen acostumats. I que se la valori tant que els seus quadres es cotitzin entre 12.000 i 20.000 €, que quan fa una exposició la tingui venuda en un moment i que no doni l'abast amb els encàrrecs que te.

El cardenal de Toledo, Francisco Álvarez Martínez, durant la presentació el 2002 del seu retrat, obra de Isabel Guerra (a la seva dreta).

És clar que no sempre pinta per amor (a l'art) i algunes vegades té "compromisos ineludibles" que la poden ajudar a anar tirant endavant amb les necessitats de la congregació. No per casualitat l'han nomenada membre de la Real Academia de Bellas Artes de San Luis, i de la de Toledo.



El que més sorprèn de tot l'afer és que ella, que només pinta, a més de resar, com a la feina pròpia de la seva vida comunitària (i es desentén de tota activitat mercantil), estigui tan ben introduïda en els circuits comercials i artístics, i fins i tot en els d'internet. Perquè a banda de més de 20 exposicions individuals i 20 de col·lectives, està present a la xarxa on es venen reproduccions de les seves obres a 1000 euros la còpia, amb tirades numerades i signades de 50 exemplars cada una (VEURE AQUÍ).

Imaginem que deu haver-hi algú que (de manera desinteressada) s'estava fent d'or com a marxant de la monja pintora, o del convent. I ves a saber si no té cap relació amb els Bin Ladens desapareguts en bosses de plàstic, d'un armari tancat en una habitació tancada d'un monestir de clausura on, misteriosament, han aparegut els únics panys forçats de tota la història. Potser era el jardiner, o el repartidor del butà, però ara ja deu estar tombat sota una palmera en algún paradís fiscal del Pacífic. Es que li han posat que ni pintat!

dimecres, 9 de març del 2011

SORTIDA A LA PROVENÇA

*PER A AQUELLS SOCIS QUE ENCARA NO US HI HEU APUNTAT: RECORDEU QUE ÉS URGENT FER LA PREINSCRIPCIÓ, SI NO US VOLEU QUEDAR SENSE PLAÇA.


RECORDEM EL PROGRAMA DEL VIATGE, PER SI US AJUDA A DECIDIR-VOS:



ESCAPADA A LA PROVENÇA I LA CAMARGA
ASSOCIACIÓ SANT LLUC PER L'ART
11 AL 14 DE JUNY 2011

11 JUNY DISSABTE: MATARÓ-PONT DU GARD-AIX EN PROVENCE
*Sortida de Mataró a les 06.30 hrs.
*Breu parada per esmorzar per compte de cadascú.
*Arribada al Pont du Gard.
*Aquesta meravellosa construcció realitzada pels romans cap a l’any dinou a.C. és un pont que forma part de l’aqueducte que portava l’aigua des dels manantials d’Uzés fins a Nimes. El Pont du Gard travessa la Vall de Gardon i és la part més important i atractiva de l’aqueducte. 
*Dinar inclòs.
*A l’hora convinguda, sortida cap a AIX EN PROVENCE.
*Arribada a l’hotel distribució d’habitacions.
*Sopar inclòs
*Allotjament al NOVOTEL AIX EN PROVENCE PONT DE L’ARC.

12JUNY DIUMENGE: AVIGNON I ST. REMY DE PROVENCE

*Esmorzar a l’hotel.
*Sortida a primera hora del matí cap a Avignon on farem un passeig per la ciutat per sumergir-nos a l’Avignon medieval a través dels carrerons i descobrir palaus, capelles i places que recorden l’arquitectura i la vida quotidiana de l’Edat Mitjana. Visitarem el Palau dels Papes, el palau gòtic més gran del món on podrem imaginar la vida dels pontífex, el seu poder polític i religiós, els seus costums, la seva cort, la seva cuina, els seus jardins, etc…
Dinar inclòs.
A la tarda, anirem cap a St.Remy de Provence un dels poblets més encantadors de la Provença. Podrem passejar pel seu centre històric i també anirem fins al Monestir de Saint Paul de Mausole, que va ser i és encara avui un sanatori.  El pintor Van Gogh va fer-hi estada entre 1889 i 1890, a l’atri trobem un petit museu que ens parla de la seva estada a la ciutat. Es mostra l’habitació on va viure i des de la que va pintar algunes de les seves obres. Trobarem diversos panells amb reproduccions de les pintures que avui es troben en museus de tot el món, d’aquesta manera podem contemplar el quadre i el decorat original que va servir a Van Gogh per realizar l’obra.
*A l’hora convinguda, retorn a l’hotel.
*Sopar inclòs.
*Allotjament al NOVOTEL AIX EN PROVENCE PONT DE L’ARC.

13 JUNY DILLUNS: ARLES
*Esmorzar a l’hotel.
*Sortida a primera hora del matí cap a Arles, la ciutat histórico-artística coneguda per la riquesa del seu patrimoni arquitectònic. Diversos monuments estàn inscrits en el Patrimoni Mundical de la Unesco, hi destaquen: l’amfiteatre romà i el portal i el claustre de l’església de St.Trophime. No podem oblidar l’estada del pintor Vicent Van Gogh en aquesta ciutat francesa a la que va arribar al 1888. Va ser aquí on va pintar alguna de les seves obres més famoses, com Terrassa del Cafè de Nit, l’Habitació de Vincent a Arles, el Pont de Langlois entre d’altres. En el nostre passeig, acompanyats d’un guia local, trobarem reproduccions dels seus quadres en els llocs on se suposa que l’artista va situar el seu cavallet.
*Dinar inclòs
*Temps lliure.
*A l’hora convinguda sortida cap a AIX EN PROVENCE.
*Sopar inclòs
*Allotjament al NOVOTEL AIX EN PROVENCE PONT DE L’ARC.

14 JUNY SAINTES MARIES DE LA MER-AIGÜES MORTES-MATARÓ

*Esmorzar a l’hotel.
*Sortida a primera hora del matí sortida cap a Saintes Maries de la Mer,situada al cor de la Camarga. Aquesta petita vil·la marinera que forma part del recorregut pictòric de Van Gogh. Disposarem de temps lliure per fer una passejada.
*Dinar inclòs.
*A l’hora convinguda, sortida cap a AigüesMortes, bastida l’any 1240 per voluntat del rei Lluís IX de França. Passejarem per la ciutat medieval i tindrem ocasió de visitar les Muralles.
*En acabar, sortida cap a Mataró.


*********************************

EN BASE A 40 PARTICIPANTS
PREU PER PERSONA EN DOBLE: 485 €
EN BASE A 40 PARTICIPANTS
PREU PER PERSONA: 497 €
EN BASE A 30 PARTICIPANTS
PREU PER PERSONA : 519 €
Suplement per habitació individual: 95 €
ASSEGURANÇA D’ANUL·LACIÓ: 15 €

Inscripció abans 10 de març : 100 € per persona
La resta cal pagar-la abans del dia 11 de maig de 2011

El preu per persona inclou:
-       Autocar per fer tots els desplaçaments detallats
-       3 nits a l’HOTEL NOVOTEL AIX EN PROVENCE PONT DE L’ARC 3* en habitació doble amb esmorzar buffet inclòs
-       4 dinars
-       3 sopars amb begudes incloses
-       Entrada al Pont du Gard
-       Visita amb guia local de parla hispana al Palau dels Papes i St.Remy de Provence
-       Entrada al Palau dels Papes d’Avignon
-       Entrada al Sanatori de St.Remy
-       Visita amb guia local a Arles
-       Entrada al Claustre de St.Trophime a Arles
-       Entrada a les Muralles d’Aigües Mortes
-       Assegurança turística de viatge
-       Guia acompanyant de PROMOVIATGES


NOVOTEL AIX EN PROVENCE PORT DE L’ARC 3*
Avenue Arc de Meyran
13100 AIX EN PROVENCE
Tel.33 4 42160909


 ELS INTERESSATS POSEU-VOS EN CONTACTE AMB LA TERESA COM MÉS AVIAT MILLOR : teresa.roig@telefonica.net