Romà Vallès: "Nº 1 del 2005". Menció d'Honor del 1er PREMI DE PINTURA TORRES GARCÍA-CIUTAT DE MATARÓ 2005 |
El món i la matèria
Ens ha deixat Romà Vallès (Barcelona, 1923-2015), el degà de l'abstracció matèrica a Catalunya que, al llarg d'una trajectòria de més de cinquanta anys de pintura, ha militat en la pintura informalista, moviment europeu existencialista a l'Europa de postguerra, al qual va saber donar una empremta personal. Constant, persistent, incansable i regular en les seves accions, mai no es va conformar a seguir el mateix gest compulsiu que li dictava el seu interior. La seva pintura reflecteix un viatge a l'interior de la pintura i a les seves capacitats expressives, a partir del color, el gest i la matèria. La seva pintura és fruit d'un gran acte de concentració.
L'home i el cosmos
La pintura abstracta de postguerra després de l'Holocaust va posar èmfasi en la matèria pictòrica com a reflex del cos humà i de la seva encarnació. D'aquí les sèries dels Otages i els Écorchés, de Jean Fautrier, dels anys quaranta. Romà Vallès, en la seva estada a París els anys 50 connectà amb l'obra de Dubuffet, Fautrier i Wols, que reflectia aquest sentiment de reconstrucció de l' humanisme europeu a través de l'expressió de la matèria en la pintura.
L'obra de Vallès va atraure els crítics catalans més importants del moment, com Alexandre Cirici, amb qui fundà l'Escola d'Art del FAD, com a gran pedagog que va ser, o Juan-Eduardo Cirlot. De la seva trajectòria cal destacar la sèrie de les Cosmogonies que inicia el 1956, en què el gest interior i matèric esdevé gairebé paisatge, amb una tendència al monocrom. Les sèries blanca o negra excel·leixen en aquest domini de la realitat interior assimilable al paisatge. El poeta Ángel Crespo escrigué en un poema a propòsit de Romà Valles: “Cuando tu mano inventa su planeta,/ un tiempo en que el signo es tierra y aire/ y mueve, a guisa de agua, remolinos de fuego recobrado.”
Noves recerques
Romà Vallès no es conformà amb les Cosmogonies que, renovades, reapareixen en la sèrie Entre segles de la dècada del 2000. Vinculà geometria i informalisme, dedicà esforços al biomorfisme, al collage i a una experiència que fusionà informalisme i art conceptual amb Reflexió-Procés-Pintura (1980), realitzada amb Jordi Cerdà. Afortunadament, la seva obra es podrà veure permanentment al Centre Cultural Caixa de Terrassa.Amb aquest article homenatjava Pilar Parcerisas el desaparegut pintor, pedagog i professor Romà Vallès, que nosaltres hem volgut reproduir íntegrament com a lligam entre l'artista i el Premi Torres García-Ciutat de Mataró.
Romà Vallès va participar a la primera edició del Premi, el 2005, i el Jurat li va voler concedir una Menció d'Honor, més enllà dels guardons establerts del Premi, com a reconeixement de la seva trajectòria.
Deu anys després un Jurat del Premi totalment renovat -només Giralt Miracle ha format part dels dos- comptava entre els seus membres amb Pilar Parcerisas, que en la seva qualitat de crítica i comentarista habitual de El Punt publicava aquest article en el suplement cultural de la setmana passada.
_____________________
I per saber més de la figura, personalitat i dimensió artística de Romà Vallès us recomanem aquesta entrevista que li feia Maria Palau el febrer de 2012, que podeu llegir clicant AQUÍ, amb motiu de l'exposició que la Fundació Vila Casas li va organitzar a l'Espai Volart 2
_____________________
Poc abans de morir, l'artista havia fet donació de 680 obres i nombrosa documentació a la Fundació Antiga Caixa de Terrassa. L'obra podrà veure's i estudiar-se en una Sala Permanent inaugurada a principis de juny en el Centre Cultural, anomenada Espai Romà Vallès (clicar). L'Espai elaborarà tasques de documentació, digitalització, restauració i autentificació de quadros. Es mostrarà periòdicament el seu treball a través d'exposicions temporals i s'elaboraran estudis i publicacions.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada