diumenge, 15 de novembre de 2015

INAUGURACIÓ DE "TÈXTIL: MIRANT ENRERE"

Amb un ple a vessar es va inaugurar el dissabte al vespre l'exposició TÈXTIL, MIRANT ENRERE, una col·lectiva a càrrec de Pilar Díaz-Mariblanca, Trini Gómez, Antoni Luis i Pepi Roig.



Es tracta de quatre versions complementàries, cadascuna segons la personalitat artística de cada autor, sobre el passat del món del tèxtil a Mataró i, especialment, amb el relacionat amb Can Marfà. 




Així, Pepi Roig, impulsora d'aquesta mostra amb la idea de fer un homenatge a aquesta activitat tan arrelada a casa nostra i a tots els mataronins que en gran percentatge s'hi van veure relacionats, participa amb una sèrie d'aquarel·les -quatre de gran tamany i les altres deu en format és reduït- que il·lustren el camp del disseny tèxtil i el vessant artístic d'aquesta faceta de la producció.



Trini Gómez, en canvi, ens ofereix una visió més tècnica del gènere de punt, amb una sèrie de figurins de roba interior de l'època encara que vistos des d'un punt de vista actual. Complementa aquests apunts amb dues obres de bon format representant la maquinària específica per a aquests treballs: una tricotosa circular i una bobina, o bobinadora, en acrílic sobre tela.



       


Les cinc obres que presenta Antoni Luis vénen a representar el buit que ha deixat en la activitat industrial de Mataró el tancament i abandonament de les fàbriques tèxtils, en altres temps tant productives, a causa del declivi d'aquesta activitat. Un buit físic, el de les fàbriques en runes, però també, simbòlicament, el d'una activitat en la que d'alguna manera o altra hi estava relacionada la pràctica totalitat de la població mataronina.



La visió de Pilar Díaz-Mariblanca és la més diferent i, en certa manera, la de major llibertat creativa. Resident just davant de Can Marfà, ha pogut veure des de les seves finestres la lenta destrució, abandonament i posterior reconversió de la fàbrica en museu, una obra que portava el camí de superar les de la Sagrada Família però que finalment ha acabat sent realitat, i que ella ha anat documentant fotogràficament, pas a pas, durant molt anys. Aquest és el muntatge que ofereix en un gran plafó, amb el muntatge d'aquesta sèrie d'imatges en blanc i negre de l'evolució de les obres.



Amb aquest marc com a base de partida ens ofereix també un políptic, Mostrari de l'obra, en acrílic sobre roba, un collage de fotografia sobre fotogravat (L'últim arbre a Can Marfà) i un original i treballadíssim Llibre d'artista, una recreació en forma de llibre reproduint la silueta de Can Marfà i les pàgines del qual, que cal anar passant amb  guants de cotó, reprodueixen diferents aspectes de la fàbrica fetes amb deliciosos brodats.




La inauguració de l'exposició va anar a càrrec dels mateixos quatre components de la mostra, que van anar explicant de forma suscinta, cadascun d'ells, les característiques generals de la seva participació.