Seguint l'ordre establert, avui l'espai dedicat als nostres socis correspon a
LAIA ARNAU
TRAJECTÒRIA ARTÍSTICA
La Laia va néixer a Mataró l'any 1966, i viu i treballa a la seva ciutat natal.
Formació acadèmica
Diplomada en Disseny Tèxtil, va cursar dos anys d’especialització en Il.lustració editorial i publicitària, camps on ha treballat com a autònoma des de l’any 1992.
“De petita estava sempre avorrida i només dibuixava”, explica ella mateixa. Per això, quan va finalitzar el COU va posar-se a estudiar disseny tèxtil “perquè volia fer servir l’eina del dibuix creatiu”. “Després em vaig apuntar a una cooperativa d’il·lustradors de Barcelona a fer il·lustració per publicitat sobretot, però també per editorial”.
“De petita estava sempre avorrida i només dibuixava”, explica ella mateixa. Per això, quan va finalitzar el COU va posar-se a estudiar disseny tèxtil “perquè volia fer servir l’eina del dibuix creatiu”. “Després em vaig apuntar a una cooperativa d’il·lustradors de Barcelona a fer il·lustració per publicitat sobretot, però també per editorial”.
"Tinc sempre, al record, un llapis entre els meus dits, i tot i que la meva feina s’ha anat desenvolupant, al llarg dels anys, en àmbits diferents però propers, el principal objectiu, per a mi, es poder viure d’allò que dia a dia em motiva i m’emociona".
És, a més, llicenciada en Belles Arts per la Universitat Sant Jordi de Barcelona, en la especialitat de pintura, camp al que actualment dedica tots els seus esforços: “amb el disseny tèxtil i la il·lustració em guanyava un sou que per aconseguir-lo només pintant era incert, però quan van néixer els meus fills em vaig veure incapaç de seguir amb tot”
Va començar així la seva voluntat per deixar enrera el passat i va aflorar la seva passió: "Un món colorista, oníric, ple de realisme màgic”. "M’agrada explicar històries i he triat la pintura per fer-ho. El meu cap va molt de pressa i pinto per necessitat”.
La millor descripció de la seva feina, de la seva evolució des del món de la il·lustració al de la pintura i del seu moment actual l'explica ella mateixa en aquesta entrevista que es va gravar a la inauguració de l'exposició al Col·legi d'Aparelladors, l'any 2012:
Formació permanent
La Laia ha cursat set anys de Gravat Calcogràfic, sota la direcció tècnica de Jordi Rosés i Pilar Lloret, de Murtra Edicions.
Amb Jordi Rosés i Pilar Lloret a La Presó de Mataró.
Inauguració de la Col·lectiva de Gravat, desembre 2012.
|
"Crec que no hi ha fórmules per obtenir un mínim d’èxit i fer d’aquest objectiu una realitat, però sí que hi ha una raó i un motiu personal, i aquest és ser honest amb un mateix a l’hora pintar, dibuixar, gravar…, perquè l’obra adquireixi credibilitat a l’espectador. En bona mida, som el que fem".
Amb Antonio López
i els companys de curs
i treballant durant les classes
(Àvila, 2008).
|
El nivell va ser molt alt, segons Antonio López. “Per a mi ténen molt de sentit aquestes reunions de pintors, de diferents edats i llocs, tots amb la intenció de millorar i aclarir els dubtes que podem tenir, en un moment dins la pintura d’una enorme confusió”.
L'ESTUDI
LA CARBONERIA
Just al costat de casa seva, i del seu taller, està acabant de preparar "La Carboneria", un espai que neix de la seva necessitat de trobar un lloc on experimentar amb el gravat, i disposat de forma ordenada. L'equipament, incipient encara però suficient, i amb moltes ganes de veure'l créixer, li permet oferir petits tallers monogràfics d'iniciació, de tècniques experimentals, de pràctiques per petit i mig format, i fins i tot d'exposició puntual de treballs, donant un servei personalitzat segons les necessitats de cadascú, i amb el propòsit d'intercanviar opinions i, sobretot, il·lusions.
“Ella venia carbó i al taller on ara treballo encara s’hi conserva el sostre de volta i les anelles on es penjava antigament el carbó”
La Carboneria està previst que comenci a funcionar de manera inminent, abans de Nadal si tot va bé, i poder “oferir unes classes pràcticament particulars, fer de guia, ajudar la gent a convertir una idea que tinguin en ment en realitat”.
OBRA
Superada la seva etapa inicial com a il·lustradora, la seva obra es basa actualment en tres pilars bàsics: el dibuix, la pintura i el gravat. Però en tots ells, com a denominador comú, un realisme màgic, una visió entre poètica i onírica de l'escena que representa:
"Amb la mirada accedim, gairebé sempre sense permís, a un territori on hem estat o no convidats. I participem voluntària o involuntàriament d’allò que observem. El meu treball es nodreix en gran mesura d’aquest convit, ara explícit.
"Explico històries que tenen un sentit específic per a mi, sense principi ni fi, però que són fragments d’un relat que pretén ser redescobert per l’espectador, i al que cadascú trobarà un nom per si mateix.
…”Transportar l’observador al centre de les seves pròpies sensacions és el que pretenc amb el meu treball… i si algú coincideix amb mi, per un instant, em dono per satisfeta”.
La mateixa Laia explicava que Antonio López, en un dels cursos als que ha assistit, li comentava que ella "tenia històries per explicar" quan pintava. "Certament, al darrere de cada quadre, de cada dibuix, a més d'una tècnica envejable, s'endevina una sensibilitat i una tendresa que donen a les seves "històries" una pàtina poètica que la distingeix entre els deixebles del seu mestre. De vegades, només el títol ja és tota una poesia... La Laia sap convertir les seves obres en un àlbum de sensacions viscudes que aconsegueix transmetre a l'espectador com si fossin seves"
Dibuix
Pintura
Gravat
ART PRINT RESIDENCE
Ja hem comentat que va cursar set cursos de Gravat Calcogràfic, sota la direcció tècnica de Jordi Rosés i Pilar Lloret.
En aquest estudi d'Arenys de Munt va dur a terme una important tasca creativa, que queda palesa en el recull de 40 imatges que podeu veure en el facebook de l'Art Print Residence, referit a Laia Arnau. Cliqueu AQUÍ.
EXPOSICIONS
Exposicions individuals
La Laia té el seu estudi a la mateixa casa on viu, al centre de Mataró. Això li permet fer compatible la vida familiar i domèstica als pisos superiors, i poder fer escapades a la planta baixa mentre bull l'olla, funciona la rentadora o els fills ja han anat a dormir. La llum de ponent que li entra del pati li acaba de donar la calidesa que necessita per aïllar-se de tot i poder concentrar-se en nous projectes. Sobretot ara que acaba de reformar-lo: "Quina il·lusió m'ha fet recuperar les bigues antigues. I pensar que aquest espai era el menjador dels meus avis...!"
LA CARBONERIA
Just al costat de casa seva, i del seu taller, està acabant de preparar "La Carboneria", un espai que neix de la seva necessitat de trobar un lloc on experimentar amb el gravat, i disposat de forma ordenada. L'equipament, incipient encara però suficient, i amb moltes ganes de veure'l créixer, li permet oferir petits tallers monogràfics d'iniciació, de tècniques experimentals, de pràctiques per petit i mig format, i fins i tot d'exposició puntual de treballs, donant un servei personalitzat segons les necessitats de cadascú, i amb el propòsit d'intercanviar opinions i, sobretot, il·lusions.
"La meva mare s'embrutava feliçment les mans de carbó preparant-lo per vendre'l, en aquest mateix espai, fa més de mig segle. Ara, amb el negre de les tintes, s'hi dóna forma un extens imaginari damunt del paper blanc".
“Ella venia carbó i al taller on ara treballo encara s’hi conserva el sostre de volta i les anelles on es penjava antigament el carbó”
La Carboneria està previst que comenci a funcionar de manera inminent, abans de Nadal si tot va bé, i poder “oferir unes classes pràcticament particulars, fer de guia, ajudar la gent a convertir una idea que tinguin en ment en realitat”.
OBRA
Superada la seva etapa inicial com a il·lustradora, la seva obra es basa actualment en tres pilars bàsics: el dibuix, la pintura i el gravat. Però en tots ells, com a denominador comú, un realisme màgic, una visió entre poètica i onírica de l'escena que representa:
A l'estudi
|
"Amb la mirada accedim, gairebé sempre sense permís, a un territori on hem estat o no convidats. I participem voluntària o involuntàriament d’allò que observem. El meu treball es nodreix en gran mesura d’aquest convit, ara explícit.
"Explico històries que tenen un sentit específic per a mi, sense principi ni fi, però que són fragments d’un relat que pretén ser redescobert per l’espectador, i al que cadascú trobarà un nom per si mateix.
…”Transportar l’observador al centre de les seves pròpies sensacions és el que pretenc amb el meu treball… i si algú coincideix amb mi, per un instant, em dono per satisfeta”.
Exposició al Col·legi d'Aparelladors de Mataró, 20 |
La mateixa Laia explicava que Antonio López, en un dels cursos als que ha assistit, li comentava que ella "tenia històries per explicar" quan pintava. "Certament, al darrere de cada quadre, de cada dibuix, a més d'una tècnica envejable, s'endevina una sensibilitat i una tendresa que donen a les seves "històries" una pàtina poètica que la distingeix entre els deixebles del seu mestre. De vegades, només el títol ja és tota una poesia... La Laia sap convertir les seves obres en un àlbum de sensacions viscudes que aconsegueix transmetre a l'espectador com si fossin seves"
Dibuix
De com la teva absència altera la meva percepció |
L'espera |
Uno |
Columna vertebral |
Pintura
El jardí de Goethe |
El petó oblic |
Passejant pel Temple bar |
Nocturn 49 |
Paisatge en DO major, sobre tecla de piano |
Llimoner (en procés) |
Gravat
Un món petit |
A la paraula escrita |
L'estranya flor |
Entre tu i jo un fil prim de mudesa |
Sometimes |
ART PRINT RESIDENCE
Ja hem comentat que va cursar set cursos de Gravat Calcogràfic, sota la direcció tècnica de Jordi Rosés i Pilar Lloret.
En aquest estudi d'Arenys de Munt va dur a terme una important tasca creativa, que queda palesa en el recull de 40 imatges que podeu veure en el facebook de l'Art Print Residence, referit a Laia Arnau. Cliqueu AQUÍ.
EXPOSICIONS
Exposicions individuals
2012 – A l’ombra del color – La Casa Gòtica, Museu d'Argentona
A l'ombra del color, Argentona |
Contes breus, Aparelladors |
2009 – El jardí de Goethe – QU4TRE, Ateneu Caixa Laietana, Mataró
QU4TRE . Ateneu Caixa Laietana |
2008 – Vint-i-quatre estudis i una fantasía – Museu Monjo, Vilassar de Mar
1993 – Il.lustracions – La bodega lila, Barcelona
Exposicions col·lectives
2013 – Col·lectiva Sant Lluc - Mataró
Aparador a Skye island |
2012 - Mostra de gravadors - Mataró
2011 – Médiathèque Ludovic Massé - Céret, France
2010 – Una mirada - Espai d’Art Sant Feliu de Boada, Girona
2010 – International fair contemporary Art - Innsbruck (Àustria)
2009 – Passió pel dibuix - Mataró, Barcelona
2009 – Miniprint, gravat calcogràfic- Cadaqués (Girona), Bages (França), Farleys (Anglaterra)
2009 – 25 Artistes - Espai Cap Gros - Mataró
2009 – Mostra de gravadors - Mataró
2008 – Les resines, Mostra de gravat - Mataró
La Presó, Mataró |
2011 – Médiathèque Ludovic Massé - Céret, France
2010 – Una mirada - Espai d’Art Sant Feliu de Boada, Girona
Fira d'Innsbruck |
Sant Feliu de Boada |
2010 – International fair contemporary Art - Innsbruck (Àustria)
2009 – Passió pel dibuix - Mataró, Barcelona
Col·legi d'Aparelladors, Mataró |
2009 – 25 Artistes - Espai Cap Gros - Mataró
2009 – Mostra de gravadors - Mataró
Taller de gravat, Partint del coure -Espai F de Mataró |
2008 – Les resines, Mostra de gravat - Mataró
2008 – Miniprint, gravat calcogràfic- Cadaqués (Girona), Bages (França), Farleys (Anglaterra)
2008 – Mostra de gravadors - Mataró
2007 – Col·lectiva Sant Lluc - Mataró
2005 – Col·lectiva Sant Lluc - Mataró
2000 – Sala Nonell - Palau Pignatelli, Barcelona
1998 – Centre Cultural Can Mulà - Mollet del Vallès
MUSEUS I COL·LECCIONS
Caja de Ávila
Museu d’Art Contemporani, Albacete
Casa Gòtica. Museu d'Argentona
Colecció particular, Innsbruck.
A MANERA DE RESUM
"Intentaré doncs, amb una feina que pot semblar lenta, com qui fa un exercici de recerca, aconseguir, per a mi mateixa i per a vosaltres que el traç i la pinzellada d’avui siguin millors que les d’ahir".
2008 – Mostra de gravadors - Mataró
La Presó, Mataró |
2007 – Col·lectiva Sant Lluc - Mataró
2005 – Col·lectiva Sant Lluc - Mataró
2000 – Sala Nonell - Palau Pignatelli, Barcelona
1998 – Centre Cultural Can Mulà - Mollet del Vallès
MUSEUS I COL·LECCIONS
Caja de Ávila
Museu d’Art Contemporani, Albacete
Casa Gòtica. Museu d'Argentona
Colecció particular, Innsbruck.
A MANERA DE RESUM
"Intentaré doncs, amb una feina que pot semblar lenta, com qui fa un exercici de recerca, aconseguir, per a mi mateixa i per a vosaltres que el traç i la pinzellada d’avui siguin millors que les d’ahir".
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada