diumenge, 25 de maig del 2014

ELS NOSTRES SOCIS: LAIA CONTRERAS

L'entrega quinzenal d'aquesta sèrie dedicada a ELS NOSTRES SOCIS correspon avui a la nostra companya i col·laboradora

LAIA CONTRERAS



TRAJECTÒRIA ARTÍSTICA

El perfil de la Laia Contreras està format per diferents aspectes artístics, tots complementats entre sí.

D’una banda la música, en la que es va començar a formar als 6 anys i que encara avui forma part de la seva vida. I per altra banda les arts plàstiques, els béns artístics palpables, on es mou tant des de l'aspecte de creació com en el de conservació-restauració de béns culturals, professió a la que es dedica.


La música

En el vessant musical, va iniciar la seva formació a l’Aula de Música Masafrets de Mataró (1989-1999), continuant els estudis de Grau Mig (LOGSE) a l’Escola de Música i Conservatori Josep Maria Ruera, de Granollers (1999-2005), en especialitat de piano.

Ha format part de diferents grups musicals: durant els anys a l’Aula de Música Masafrets va formar part de la "Coral Joves Veus", amb la que van participar en el VI European Youth Music Festival, a Noruega; anys més tard, juntament amb el seu germà, va formar part del grup "Delirium" i va ser membre fundador del grup "Els Laietans". Alhora, tot i ara estar en un petit descans, forma part del grup de grallers de la Colla Castellera Capgrossos de Mataró des del 1998.




També ha participat en diferents esdeveniments culturals relacionats amb la música: a la gravació del CD pel llibre “Les Santes amb lletra i música” i al concert “Mataró versiona Els Pastorets” (si la busqueu bé la trobareu: va amb jersei lila):



Actualment és mestre de l’Escola de Música Imma Planas, actual Nou Espai de l’Imma Planas, on fa classes de llenguatge musical a grups i classes individuals de piano, i imparteix classes de gralla per l’AMPA del CEIP Rocafonda, formant als musics que acompanyen al gegant de l’escola.

Interpretació pianística a la inauguració
de lʼexposició “El Casament”.

També ha participat en altres esdeveniments artístics: acompanyament pianístic a la inauguració de l’exposició “El Casament” de l’Associació Artística Els Dimarts del Llimoner a la Sala Caixa Laietana (Mataró, juliol del 2008), i un petit concert amb el grup Delirium amb motiu de la inauguració de l’exposició “Non Serviam” a la Fundació Niebla (Casavells, 2001), organitzada per la mateixa associació.


Les arts plàstiques

El seu perfil artístic comença amb 7 anys, quan es va introduir en el món de la ceràmica a l’Escola de Ceràmica IXIÓ, on hi va estar fins als 21 anys d’edat, moment en que l’activitat es va tornar més esporàdica degut a les exigències dels estudis universitaris i musicals. Anys més tard, però, hi va tornar com a monitora de casal d’estiu de ceràmica (2010-2011).

Conjunt de peces realitzades en diferents
suports ceràmics i tècniques de manufactura.    

Entre les diferents peces de ceràmica que ha realitzat, s’hi pot trobar un càntir-dimoni, peça creada amb motiu de l’exposició “Non Serviam” de l’Associació Artística Els Dimarts del Llimoner, al Museu del Càntir (Argentona, 2003), i que va ser cedida al museu, on es troba actualment. La decoració pictòrica va anar a càrrec del l’associació artística.

Diferents imatges del Càntir-Dimoni
realitzat per a l’exposició “Non Serviam”.


TRAJECTÒRIA PROFESSIONAL

Un cop acabat el batxillerat artístic, el 2001 va començar la carrera de Belles Arts (Universitat de Barcelona, 2001-2005) amb la intenció de formar-se professionalment com a il·lustradora.

Interpretació de l’obra “Naixement de Venus”, feta amb
tècnica grassa, i dibuix a tinta d’una lluna.

Li era més atractiu el dibuix sobre qualsevol de les altres especialitats, entenent-lo com la base de la majoria de les expressions plàstiques, ja siguin en 2D o en 3D. Durant el segon any va conèixer el món de la restauració, àmbit desconegut per ella en aquells moments i que la va apassionar. Va acabar la seva formació universitària en aquesta especialitat. Tot i això, no va descuidar mai el dibuix, que encara l’acompanya.


Apunts al natural realitzats en el Taller de Dibuix 
de l’Associació Sant Lluc.

Acabada la llicenciatura va formar part del mòdul de restauració de l’Escola Taller Sant Llàtzer, promoguda per Barcelona Activa, i creada amb l’objectiu de restaurar la capella barroca de Sant Llàtzer a la Plaça del Pedró de Barcelona.

No va poder participar en la totalitat del projecte ja que va continuar els seus estudis a l’Escola Superior de Conservació-Restauració de Béns Culturals de Catalunya, en l’especialitat de materials arqueològics (ESCRBMC, 2006-2009).

Als estudis de conservació-restauració a la universitat va treballar bàsicament sobre materials orgànics (pintura sobre tela, pintura sobre fusta, escultura policromada, document gràfic, pergamí,...), motiu pel que va decidir fer una segona carrera, aprofundint en materials de tipus inorgànic (pedra, mosaic, ceràmica, vidre, metalls,...) i d’altres com materials fòssils, ossos, fusta i pell de tipus arqueològic i materials etnogràfics.


Exemple de neteja de policromia. Eliminació del vernís oxidat
que emmascarava les coloracions originals i substitució per un de nou. 

Durant aquesta segona carrera, va realitzar pràctiques a diferents centres: al Museu de Belles Arts de Castelló, on va intervenir sobre mosaics romans; a l’Institut Català de Paleontologia ICP, treballant sobre material fòssil paleontològic del miocè i del plistocè; participant al camp de treball realitzat al Museu Nacional de Belles Arts d’Oran, a Algèria, organitzat per A-RSF Restauradores sin Fronteras; i al Taller Diocesano y Catedralicio de Burgos, on va participar en la restauració d’un retaule barroc.


Exemple d’obra amb el suport (tela) estripat. S’hi han realitzat
uns punts de sutura pel revers, així com un estucat i reintegració
pictòrica a la part de l’anvers, recuperant l’aspecte original. 

Finalitzats els estudis, i paral·lelament a treballs de conservació-restauració al seu taller, ha obtingut dos anys seguits la beca per la realització de pràctiques relacionades amb els diversos processos de conservació-restauració de béns culturals mobles, en l’especialitat de materials arqueològics, convocades per la Generalitat de Catalunya i que es realitzen al Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya (CRBMC).

Durant el primer any de beca va formar part de l’equip dels treballs de neteja del mosaic al jaciment de la domus romana del Carrer de la Fruita, Barcelona. Va ser una activitat conjunta entre el CRBMC i l’empresa Gamarra & García Conservació i Restauració, S.L.

Neteja del mosaic al jaciment de la domus romana
del Carrer de la Fruita, Barcelona

També va realitzar dues publicacions a la revista RESCAT, que s’edita des del CRBMC: números 21 (veure pag. 29) i 24 (veure pag. 9).

Ha participat en diferents cursos, complementant la seva formació tant artística com de conservació-restauració, així com ha assistit i dut a terme diverses conferències i ha estat present a diferents jornades i seminaris relacionats amb la conservació-restauració de patrimoni.

Conjunt d’imatges corresponents a la reintegració matèrica dels dits perduts d’una mà. 

Treballa per compte propi des del 2009. Donada la seva formació realitza intervencions sobre un ampli ventall de materials, tant a nivell orgànic com inorgànic, per a particulars i per institucions. Compagina aquesta activitat amb classes de conservació-restauració de materials arqueològics a l’Escola de Conservació Restauració d’Obres d’Art ECORE, de Barcelona.

Restauració d’una imatge. Adhesió del suport, eliminació
del vernís oxidat, estucat i retoc pictòric    

Actualment està preparant un nou projecte, ampliant el seu perfil professional de conservació-restauració de béns culturals amb la customització i creació de mobles i altres elements mòbils, recuperant la línia del dibuix i la il·lustració, i tornant a la creació d’obres en suport ceràmic.

Customització d’una cadira. S’ha canviat la coloració fosca original
 per un blanc trencat.

UNA RESTAURACIÓ SINGULAR

El dissabte 20 d'abril de 2013 va tenir lloc l'habitual xerrada-col·loqui mensual de l'Associació Amics de Ca l'Arenas, que en aquesta ocasió va anar a càrrec de Laia Contreras.


El tema era "Restauració de la imatge de la Soledat, de Jordi Arenas. Història d'un procés", encàrrec fet per la Marmesoria Jordi Arenas a un equip de restauradors encapçalat per Laia Contreras. Per aquest motiu no es va fer com és tradicional a la seva seu del carrer d'Argentona sinó a la Basílica de Santa Maria, on es troba la imatge, i que va exposar davant l'obra restaurada, per a una millor comprensió. 

A la xerrada hi van intervenir també els altres dos components de l'equip de restauradors, cada un explicant diferents aspectes des de la seva vessant professional. 


INFORMACIÓ I CONTACTE

Per qualsevol consulta us podeu adreçar a la seva pàgina web, actualment en construcció, però on podreu trobar el contacte:

http://lcsrestauracioicreacio.wordpress.com