dimarts, 3 de maig del 2016

L'ANY RAMON CASAS AL LICEU


Julia. Cercle-Ecuestre-2016 - 554 x 315 mm

El Ramon Casas més secret, al Cercle del Liceu

Ramon Casas va mantenir una relació molt estreta amb el Cercle del Liceu, i el club privat conserva avui algunes de les obres més belles del pintor. El Cercle obrirà, del 5 de maig al 20 de juliol de 2016, de la mà de l’Obra Social ”la Caixa” i amb motiu de l’Any Ramon Casas, les portes de les seves estances modernistes al públic amb una gran exposició monogràfica i inèdita centrada en la figura de Júlia Peraire, dona i musa del pintor.

Júlia, el desig. Ramon Casas revelarà l’influx de grans mestres de la història a la paleta del pintor. Així mateix, per primera vegada, permetrà apropar-se a totes les visions que l’artista va tenir de la seva dona al llarg de la vida. Per això, reunirà prop d’un centenar d’obres, entre pintures, dibuixos, cartes, documents i fotografies, al costat d’objectes i mobiliari d’època. L’exposició està comissariada per Isabel Coll Mirabent, una de les màximes especialistes en la figura del pintor Ramon Casas, i organitzada pel Cercle del Liceu, la Comissió Cultural de la qual presideix José García Reyes. S’editarà un catàleg.

L’ocasió és doblement única. L’exposició presentarà obres que generalment no estan a disposició del públic, i ho farà en les estances privades del Cercle, que guarden l’aire modernista de l’època. Gran part de les obres són inèdites, i procedeixen de col·leccions particulars —la majoria prestades pels mateixos socis del club—, així com d’institucions públiques.

El nucli de l’exposició és La Sargantain (1907), l’obra més sensual de la trajectòria artística de Ramon Casas. La pintura pertany a la col·lecció del Cercle del Liceu. Al costat d’ella, es mostraran desenes de retrats de Júlia realitzats pel pintor entre 1907 i 1932. La passió dels primers anys donarà pas a una visió més esteticista, protagonitzada per una dona que llueix pells i joies i que es cobreix amb barrets bonics.

Amb motiu de l’exposició, el públic podrà visitar de forma excepcional la sala anomenada La Rotonda. El mateix Ramon Casas la va decorar l’any 1902 amb fusta de caoba, vidrieres emplomades i dotze quadres de grans dimensions pintats per ell que tenen a la dona i la música com a protagonistes.

Revista Bonart