diumenge, 21 de desembre del 2014

ELS NOSTRES SOCIS: BETH FORNAS

En el nostre propòsit de promoció dels socis artistes, que fem els diumenges, per ordre alfabètic, cada quinze dies, avui li toca el torn a

BETH FORNAS




PERFIL

Beth Fornas Dos-Santos va néixer a Barcelona el 1973, i actualment viu al Maresme (des de fa poc, a Mataró), on des de fa més de deu anys compagina la pràctica escultòrica amb la docència. Actualment és professora de secundària i batxillerat en un institut del Maresme. 
De sòlida formació acadèmica, s'ha dedicat a l'escultura, servint-se dels seus coneixements en ceràmica per tractar la matèria amb singularitat i combinar-la en formes escultòriques properes a una poesia material i natural. Ferro, ceràmica i fragments de natura, triats amb cura i intuïció en paisatges de tota Catalunya, es fonen en la seva mirada i es transformen en les seves obres. Amb un estil personal i íntim, la seva obra evoluciona cap a formes naturals i integra en l'art l'harmonia dels paisatges, dels naturals i dels interiors.


FORMACIÓ

Enganxada a la ceràmica des dels sis anys gràcies a un curs d'estiu a la seva localitat d'estiueig, Cubelles, i seguida després com a activitat extraescolar, va continuar cercant la formació que li permetés continuar avançant i investigant en aquest camp. 

En aquest sentit va estudiar cinc anys a l'Escola Massana, triant la ceràmica com a especialitat en el marc de la titulació de "Tècnic Superior en Arts Plàstiques i Disseny". Ensenyaments i titulació que l'ha dotat d'una sensibilitat particular per al tractament de materials i per a la incorporació de textures noves a les seves creacions.

Beth Fornas va voler ampliar els seus horitzons cap a una formació més teòrica i conceptual i es va matricular a Belles Arts a la Universitat de Barcelona, en les especialitats d’Escultura i Pedagogia de l'art, en què es va llicenciar. Aquí és on va adquirir tot el bagatge de treballar amb ferro i gravat..

  

És, també, Graduada en Arts Aplicades i Oficis Artístics, títol oficial de l’Escola d’Arts i Oficis de Barcelona, “La Llotja".

La Beth s'ha esmerçat en la perfecció tècnica i en la recerca constant de tècniques creatives per tal d'enriquir les seves obres. 
El resultat és una producció plena de matisos, evolutiva i vital, que no renuncia a la qualitat i que troba referents en tècniques i materials ben diversos, sempre amb el denominador comú de la simplicitat formal.



Contra la fosca i freda blancor
la suau seda viola el ferro 
que dur s'esberla per la pisa,
trencadissa pàl·lida de flonja neu,
i una llum vermella s'encén
tot esperant que les mirades els acaronin...
sentiments, pensaments, desitjos,
teus, seus, meus, de tots...
tot esperant que els mans els parlin...
patiments, angoixes, anhels,
teus, seus, meus, de tots...
Susana Martínez Alsina






COL·LABORACIONS I PROJECTES

  • Membre del Foment de les Arts Decoratives, FAD, els anys 1997 i 1998.
  • Membre del projecte “Design Net”, de la Universitat de Derby (Anglaterra), en l’estudi via Internet, del disseny d’obres multimèdia (aplicacions d’imatge, so, gràfics), en comunicació amb les universitats de Delf (Noruega), Bergen (Holanda) i Derby (Anglaterra), durant l’any 1995.
  • Disseny de les col·leccions Estiu/Hivern 97-98 de l’empresa de ceràmica Gómez i Gómez Artesans. 
  • Col·laboració en l'acció “L’Estany del Desig”, de Mario Pascualotto, al Centre Cívic del Carmel, any 1994.
  • Muntatge de l´Exposició d'en Sigmar Polke al Centre Poble Nou, durant l’any 1993.
  • Membre del projecte de restauració del terra de la capella de la Sagrada Família i de la façana de l'Hospital de Sant Pau, durant els anys 1989-90.



OBRA

Els inicis de l'obra de Beth Fornas es troben, com ja hem dit, en la ceràmica. L'evolució tècnica i el creixement personal aviat la porten a transformar la seva producció, sense abandonar el treball de la ceràmica, però introduint-hi variacions, de forma i de textures.

"L'esperit em duu a parlar de les formes..."

Un tractament personal i singular de la matèria, combinat amb tècniques diversificades i estudiades, s'han convertit en constants de la seva obra. El resultat ha estat una interessant producció, amb caràcter propi.
Premiada en diverses ocasions, la seva obra traça ponts de diàleg amb l'ànima i apropa la visió del món de l'escultora.


Les formes angulars, arquitectònicament sòlides, bastides en ferro i metamorfosades pels colors i la textura de la ceràmica, i sovint tocades pel grafisme de les paraules, van marcar una important etapa en la seva producció.

De l'exposició "Poètica de la matèria"

Amb l'exposició “Esperit i matèria” (Mataró, 2012), però, la Beth palesà una evolució en la seva producció. Els elements naturals, recopilats per l'artista en diferents punts de la geografia catalana, s'integren ara en noves formes més orgàniques i pures, en simbiosi amb les tècniques que han esdevingut eix vertebrador de la seva producció.


De l'exposició "Esperit i matèria"

El resultat és una mirada renovellada, de la matèria i de l'ànima, on la pedra nuada, les branques, la fusta, prenen paraula i silenci i evoquen puresa, admiració per la dimensió natural —de l'entorn i de l'ésser—, desig i cicles vitals.

De l'exposició "Esperit i matèria"


TRAJECTÒRIA I PREMIS

Beth Fornas ha participat en diversos premis i la seva obra ha estat reconeguda amb diferents guardons des dels seus inicis. La beca per al sisè curs de l'Escola Massana (de "Tècniques d'Esmaltació i Materials Escultòrics") fou un dels primers reconeixements.

En una conferència al Museu del Càntir d'Argentona,
parlant de la seva obra.

  • Finalista en la "Biennal de Ceràmica de la vila d'Esplugues" (1996) 
  • Finalista del "Premi Nacional de Ceràmica Ciudad de Burgos" (1997).
  • Finalista del "XVII Concurs Nacional de Ceràmica de la Vila d'Alcora" (1997) 
  • Finalista en el "Premi Vila de Pals" (2002) 
  • Finalista en el "Premi Països Catalans, ciutat d'Igualada" (2003). 
  • Finalista en el "Premi d'Escultura Josep Campeny" (2005)

  • I guanyadora del tercer premi (modalitat ceràmica) de la 6ª Biennal del Saló d'art de Martorell (1997).

A dia d'avui segueix mostrant la seva producció en exposicions individuals i col·lectives. "Esperit i matèria", "Poètica de la matèria", "Al·lusions" o "Afectes", entre moltes altres, han permès veure l'evolució de la producció de la Beth i la seva preocupació per no deturar-se en la creació.

De l'exposició "Poètica de la matèria"
De l'exposició "Al·lusions"


EXPOSICIONS
  • "Matèria viva, escultures en fusta". Centre Cultural la Mercè, Girona, 2014.
  • Col·lectiva Sant Lluc. Ateneu Fundació Iluro, Mataró, 2013.
Amb l'obra presentada a la Col·lectiva 2013

  • "Esperit i matèria". Exposició individual. Col·legi d'Aparelladors, Mataró, 2012.
Inauguració al Col·legi d'Aparelladors de Mataró

  • "Poètica de la matèria". Exposició individual. Museu Arxiu de Llavaneres, 2011.
Inauguració al Museu Arxiu de Llavaneres

En podeu veure un suggeridor recull d'imatges en aquest reportatge de TV3



  • "Al·lusions". Exposició individual. Museu del Càntir d'Argentona, 2010
Al Museu del Càntir d'Argentona

  • "Joves artistes seleccionats a la Col·lectiva Sant Lluc". Ateneu Caixa Laietana, Mataró, 2008
Amb Pol Codina, Àlex López, Núria Hurtado i Àlex Valls

  • "Afectes". Exposició individual d'escultura. Casino de Vic, 2006.
  • "Memòria de la matèria". Exposició d'escultures. Sala Joan Saqués (Serveis Territorials de Cultura de la Generalitat de Catalunya), Girona.
  • "Memòria de la matèria". Exposició d'escultures. Sala Lola Anglada. Barcelona, 2004.
  • Exposició col·lectiva dins del "Premi d'Escultura Països Catalans. Ciutat de Lleida", Biblioteca Pública. 2003.
  • "Entredós", exposició d'escultures i gravats. Sala Dalt la Vila de la ciutat de Badalona, 2002.
  • Exposició dins la "Biennal d'Escultura Ca la Pruna", Vila de Pals, 2002.
  • Col·lectiva, Monasterio de San Juan, Burgos, 1997.
  • Exposició dins del marc de la "6a Biennal d'Art de la vila de Martorell". Sala Jaume Muxart, 1997.
  • “Ceràmica de Miró i Ceramistes Espanyols”, Col·lectiva, Città di Castellamonte (Itàlia), 1996.
  • Exposició dins del marc de la "9a Biennal de Ceràmica de la vila d'Esplugues". Casal de Cultura Robert Brillas, 1996.
  • Exposicions col·lectives de ceràmica. Sala Busquets, 1994-95. 
  • "Implícit-Explícit", col·lectiva a la Capella de la Santa Creu, Barcelona, 1995.
  •  Centre Cívic del Carmel, amb Mario Pascualotto, 1994.

"A mi m'agrada molt jugar amb la ceràmica i el ferro"


BETH FORNAS I L'ASSOCIACIÓ SANT LLUC

Amb tot el què s'ha exposat fins ara ja hem pogut comprovar que la Beth vola sola, i ben alt. Però des que s'ha establert al Maresme i s'ha convertit en companya nostra, ha mantingut una relació amb l'Associació que ens interessa especialment destacar aquí:


Col·lectiva Sant Lluc 2008

La Beth va participar per primer cop a la Col·lectiva Sant Lluc, i en va sortir seleccionada com a jove promesa, juntament amb noms tan potents posteriorment com Pol Codina, Àlex López, Núria Hurtado i Àlex Valls. A les imatges la veiem amb l'obra presentada, i una ampliació d'aquesta:



Seleccionats Joves Col·lectiva Sant Lluc 2008 

Aquesta nominació per part del jurat comportava una exposició col·lectiva per a ells sols la primavera de l'any següent (2009), en una sala que cada any havia estat diferent. En aquesta ocasió la sala va tenir un significat especial, ja que va venir a representar la inauguració de l'Àmbit Zero, la planta baixa de l'Ateneu (en aquell moment només la part del carrer Bonaire).



La Beth va compartir l'exposició, com hem indicat, amb Pol Codina, Àlex López, Núria Hurtado i Àlex Valls, i va participar-hi, entre d'altres, amb aquesta peça:




Taula rodona Joves Seleccionats

Una altra activitat derivada d'aquesta Selecció de Joves a la Col·lectiva Sant Lluc, en un intent de promoure la participació d'artistes joves i promocionar els qui apuntaven millors maneres, va ser una Taula Rodona (2009) conduïda per Daniel Llin, i a la que hi van participar joves seleccionats en diverses Col·lectives. (Veure reportatge AQUÍ)


A la taula veiem a Daniel Llin entre Núria Hurtado, Àlex López, Pol Codina, Marc Sala i Beth Fornas, i una intervenció de la Beth.

Exposició a Aparelladors

Aquesta exposició va suposar un punt d'inflexió en la seva trajectòria artística


En aquest mateix Blog vam fer un extens comentari de la inauguració, que us recomanem recuperar en aquest ENLLAÇ (CLICAR), per la profusió de documentació gràfica que excedeix la que podem reproduir aquí.


Aquest post incloia imatges de l'entrevista prèvia a El Públic, de la presentació de l'exposició a càrrec d'Antoni Luis i d'Ivet Duran, i d'aspectes de la sala d'exposicions i del públic durant la inauguració.




Per la categoria artística i humana del comentari de la Ivet vam publicar un segon post (que inclou, a més, diverses imatges de les obres exposades) amb la transcripció íntegra de la seva presentació, que també podeu recuperar AQUÍ (cliqueu), o veure'l en aquest vídeo:




Direm també que la mateixa Beth ens dóna força claus de la seva visió artística en aquesta entrevista que li va fer Joan Poch a El Públic, una estona abans de la inauguració de l'exposició:



I la informació s'amplia amb l'entrevista que li va fer Pere Pascual a l'ESPAI D'ART de m1tv, i que també reproduïm a continuació:





Col·lectiva Sant Lluc 2013

És la seva darrera paticipació en una activitat organitzada per l'Associació. L'obra presentada era una de les novetats de l'exposició a Aparelladors, i suposa l'afirmació en la línia iniciada l'any abans, i que tan ben valorada va resultar pels assistents i la crítica

M. Cusachs i R. Codina comentant la seva obra a la Col·lectivaSant Lluc 2013,
al costat de la de Pol Codina


    BETH FORNAS A LA XARXA

    És impossible en un espai com aquest recollir un resum més extens i significatiu de l'obra de la Beth.

    Per sort disposa de dues planes web (de fet una penja de l'altra), en les que es pot seguir la seva trajectòria, ben classificada per exposicions i altres temes (Obra gràfica, Espones, Ombres, Redempció), amb molt abundant i excel·lent documentació gràfica.

    També s'hi poden trobar comentaris de la crítica i altres enllaços interessants. No us els perdeu: