"Una de les obres més importants de l'exposició L'escala de l'enteniment (Fundació Vila Casas, Espai Volart2, Barcelona 2016) és Dona Ambrosia de Castello, l'obra que dóna nom a aquesta exposició.
"He començat 2017 exposant a Madrid (Galeria Aina Nowack) i La Haia (Galerie Het Cleyne Huys), i preparo una altra inauguració a principis de març a Spa, Bèlgica (Galerie Azur). Entremig, el Museu Arxiu de Llavaneres, una institució cultural entranyable i necessària.
"El que més m'interessa de la Menina és el seu valor d'arquetip femení. La moda de l'època, amb el mirinyac i el pentinat a joc, converteixen la silueta femenina en una potent icona, amb els malucs sobredimensionats que ens remeten d'alguna manera a aquelles deesses de la fertilitat de l'antiguitat.
"La dona-terra, sòlidament assentada, regna sobre les altres criatures. Constructivament parlant és fascinant. És l'única figura antropomòrfica que conec que és quadrada (i circular, per tant). Normalment quan volem pintar una figura humana ho fem sobre un espai rectangular allargat, lògicament vertical, però en el cas de la Menina l'espai que ocupa varia radicalment fins arribar a una de les formes geomètriques elementals més pures: el quadrat (i el cercle que el conté o està contingut en ell).
Des de Las Meninas de Velázquez fins al quadrat de Malevitch qualsevol cosa pot passar".
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada