El diumenge de la setmana passada ens fèiem ressò de la convocatòria per part de l'Ajuntament d'un triple aniversari "arquitectònic", que fa referència a tres edificis singulars de Mataró creats per tres dels més importants arquitectes modernistes: el 150è aniversari de la Presó de Mataró (Elies Rogent, 1863); el 130è aniversari de la Nau Gaudí (Antoni Gaudí, 1883) i el 120è aniversari del mercat del Rengle (Josep Puig i Cadafalch, 1893).
Els actes van començar el dimarts 18 de juny al Saló de Sessions de l'Ajuntament amb la conferència institucional que va oferir Jordi Rogent sota el títol "Rogent, Gaudí i Puig i Cadafalch, tres arquitectes, tres trajectòries i Mataró".
Fotografia Ramon Manent |
"Situat a la cantonada de La Riera amb la Muralla de la Presó, fou el primer edifici carcerari construït a l’Estat espanyol segons el concepte panòptic ideat per Jeremy Bentham el 1787 (la part interior, sencera, es pot veure i controlar des d’un sol punt), tota una innovació en els edificis penitenciaris.
L’edifici es composa d’un cos rectangular, on s’hi situaven les dependència administratives, i d’un altre de semicircular, amb el pati i les cel·les en planta baixa i pis.
La façana principal és una interpretació de la masia catalana i de palaus italians del s. XIV, d’acord amb l’ideari neomedievalista d’Elies Rogent. En el cos rectangular, l’arquitecte va utilitzar carreus de pedra i la coberta es projecta a quatre aigües. El cos semicircular amb volta de rajola i la paret de pedra i muntants de rajola per delimitar els sectors i marcar el ritme de la façana. Les cobertes de les cel·les són la coronació de l’edifici.
Edifici declarat Bé Cultural d’Interès Nacional (BCIN) el 23 d’octubre de 2001.
Elies Rogent i Amat (Barcelona, 1821-1897)
Arquitecte, teòric, docent, historiador i restaurador. Format a les escoles de Llotja de Barcelona i a la d’Arquitectura de Madrid, dirigí des del 1871 l’Escola Provincial d’Arquitectura de Barcelona. Admirador dels neomedievals francesos, va transmetre aquesta devoció en l’exercici de la docència; fou professor de Domènec i Muntaner i de Gaudí. Fou Membre de l’actual Reial Acadèmia de Catalana de Belles Arts de Sant Jordi.
Entre les seves principals obres destaquen:
- la restauració dels claustres de Sant Cugat (1852) i de Montserrat (1854) i intervencions a Santa Maria del Mar de Barcelona (1865)
- la presó de Mataró (1863)
- les cases Arnús (1868, passeig de Gràcia) i Almirall (1870, carrer Pelai), a Barcelona
- la renovació de la coberta i instal·lacions del Liceu (1872-75)
- la Universitat de Barcelona (1873) i el Museu de la Cera (1882)
- la reconstrucció del Monestir de Ripoll (1886)
- la direcció d’obres (1887) del projecte de l’Exposició Universal de 1888 (1887)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada