dimarts, 3 de gener del 2017

EL JACIMENT D'ULLASTRET

El jaciment ibèric del Puig de Sant Andreu d'Ullastret (Baix Empordà) està considerat la ciutat ibèrica més gran de Catalunya d'aquella època. Va ser la capital de la tribu ibèrica que autors antics com Aviè, Ptolomeu, Estrabó i Plini el Vell van anomenar indiketes i que habitaven les comarques de l'Empordà i la Selva. A banda del Puig, la ciutat ibèrica d'Ullastret tenia un segon assentament molt proper, el que ara coneixem com l'Illa d'en Reixac, situat al mig d'un estany de grans dimensions.

El moment de màxim esplendor de la ciutat ibèrica va ser cap als segles IV-III aC, quan la població superava les 6.000 persones. Temples, carrers, cases nobles... i sobretot unes imponents muralles feien d'Ullastret una gran capital, amb un paper central en el comerç juntament amb la ciutat grega d'Empúries, que li era ben propera.

Ara, gràcies al programa Patrimoni en Acció pel foment de l'ús social i el coneixement del patrimoni cultural català del Departament de Cultura i l'Obra Social "la Caixa", podem veure amb els nostres ulls com va ser la gran ciutat ibèrica d'Ullastret.





Per fer la reconstrucció virtual de la ciutat ibèrica es va triar una època concreta, c. el 250 aC. És el moment del qual es tenen més dades i que, per tant, permetia realitzar una reconstrucció més fidel. L'equip del projecte, format per arqueòlegs i especialistes en modelat 3D, va recollir tota la informació arqueològica disponible sobre els aspectes de la ciutat i les va interpretar per tal de dur a terme la reconstrucció.

El primer que es va treballar va ser el paisatge que envoltava la ciutat ibèrica, començant pel perímetre del llac, seguint per la vegetació present en aquell moment, els camins de terra i els camps de conreu. 

Pel que fa a l'arquitectura i l'urbanisme es van fer servir les plantes que s'havien pogut dibuixar a partir de les restes existents, però també de les obtingudes per les exploracions geofísiques. La informació arqueològica també ha permès fer hipòtesis sobre l'alçada de les cases, els seus sistemes constructius, les cobertes, els usos, els objectes que conservaven i tot el que fa referència a la seva utilització.


L'equip de modelat 3D va treballar estretament amb l'equip d'arqueòlegs del Museu d'Arqueologia de Catalunya-Ullastret per traduir tota la informació recollida en una reconstrucció volumètrica detallada. Carrer per carrer s'hi van anar aixecant les cases i encaixant-les en el relleu. Totes parteixen d'esquemes constructius similars, però cadascuna ha estat adaptada al seu lloc i a la informació de la qual es disposava.

El projecte d'Ullastret 3D està marcat pel rigor científic en la part arqueològica i pel màxim realisme en la presentació visual. S'han utilitzat fotografies de materials reals (terres, murs, pedres, muralles, etc.) i s'ha creat una il·luminació d'ambient a l'exterior molt acurada que ha permès recrear una textura totalment versemblant. La boira, les ombres o el núvols donen realisme a la imatge.

Tant els carrers com els interiors s'han enriquits amb objectes provinents del fons arqueològic exposat al museu monogràfic del jaciment, com ara àmfores, escuts o espasses. D'altres objectes com els carros o les barques s'han modelat a partir dels exemples coneguts.