dijous, 12 de novembre del 2009

CARTELLS

Des de fa uns quants anys s'ha anat fent costum que dues activitats populars ciutadanes, gairebé coincidents en el temps i cada cop més arrelades en les tradicions mataronines, es publicitin amb un cartell l'imatge del qual s'encomana a un artista local. Estem parlant de la presentació del vi novell i de la popular "Marxeta", que tindran lloc, aquest any, respectivament, el proper dissabte dia 7 i el proper diumenge 22 de novembre.

L'avantatge que tenen aquests cartells respecte el controvertit de Santes és que les imatges són independents del text explicatiu, i l'artista pot dedicar-se "només" a plasmar la seva visió de l'activitat sense interferir-se gràficament amb la farragosa tipografia, que funciona a sota la reproducció sense barrejar-s'hi. Com en el cas de Santes, tothom sap ja d'entrada què és el vi novell i què és la "marxeta", per tant la imatge no ha de ser explicativa, sinó simplement suggeridora.

El que no és massa freqüent és que dues entitats com Cellers de Mataró i l'Agrupació Científico-Excursionista, en principi amb unes activitats tan allunyades de la artística, coincideixin, sense haver-se posat d'acord, amb aquest recurs gràfic que tan grat i familiar ens és a nosaltres. No podem per menys que felicitar-los per la seva iniciativa.

Ens felicitem encara més, però, pel fet de què aquest any siguin dos companys nostres els escollits pels encàrrecs: Paloma Rodríguez Hidalgo i Antoni Arumí Barnés.



Paloma Rodríguez ha escollit pel seu cartell la imatge d'en Robafaves sostenint un gotim de raïm, en una vista en perspectiva contrapicada de gran efecte visual, realitzada a l'oli sobre paper (de fet, l'encàrrec és per a l'etiqueta "d'autor", però com que la imatge s'utilitza també per als targetons d'invitació i els cartells, ens sembla que a efectes comparatius és vàlid el que hem exposat).


L'Antoni Aromí, per la seva banda, ens ofereix una perspectiva més clàssica del popular dolmen, però tractada amb uns sorprenents gruixos de pintura, especialment en els arbres, també de gran impacte plàstic.



Felicitem per tant a les dues entitats per la seva iniciativa, que esperem que tingui la continuïtat apuntada, i als dos artistes per la seva feina (no està de més recordar que l'any passat, si no ens falla la memòria, les imatges es varen encarregar a Pepe Novellas i a Tomàs Safont-Tria).

Com ja hem dit moltes vegades, no és funció nostra fer publicitat d'activitats alienes a la nostra organització, però en aquest cas, ja que ells han confiat la seva propaganda a dos companys nostres, ens sembla gairebé obligat convidar-vos, en justa correspondència, a la presentació i degustació d'un bon vi i a que participeu en una gran caminada. La cultura artística, l'enològica i l'esportiva no solen anar gaire bé mai unides, però aquesta és una bona ocasió per començar a caminar tots junts de la mà. Aquí teniu la seva publicitat sencera: