Seguim analitzant amb més detall diversos aspectes d'aquesta setena edició de la Biennal, que avui dediquem als quatre seleccionats mataronins.
Començarem amb el vídeo del programa Pantalla Oberta, que Televisió de Mataró va dedicar al Premi Torres García i al que hi van assistir, a més del president Antoni Luis, tres dels seleccionats de Mataró: Anna de Jaime, Luisa Mª Segura i Jaume Simón. Faltava només Mònica Vilert, que ja havia participat en la mateixa tertúlia de 2015, edició en la que també va ser seleccionada.
Com sembla que ja va sent costum, la xifra d'artistes de Mataró entre els 40 finalistes no tan sols es manté sinó que, excepte el rècord de la segona edició, arriba al màxim de quatre (a l'edició anterior van ser Isabel Biete, Francisco Padilla i Mònica Vilert, en la de 2013 Eduard Novellas i Marc Prat, en la de 2011 Pere M. Brasó, Alex López "Kene" i Marc Prat, en la de 2009 Josep Mª Codina, Marta Duran i Jordi Prat Pons -a banda de Marc Llacuna, com a guanyador- , en la de 2007 Albert Alís, Máximo Almeida, Pere M. Brasó, Josep Mª Codina, Marta Duran, Marc Llacuna, Josep Novellas, Ester Rovira "Nefer" i Carlos Soriano, i en la primera de 2005 Josep Mª Codina i Marc Llacuna -guardonats-, Marta Duran i Carlos Soriano.
A la "foto de família" feta just després de l'acte inaugural, el 8 de juny, i presidida per l'alcalde de Mataró, veiem a Anna de Jaime i a Mònica Vilert, primera i segona per l'esquerra, a Maria Luisa Segura, a l'esquerra d'Antoni Luis i a Jaume Simon, segon per la dreta a la primera fila, entre els membres de la presidència, la guanyadora Mónica Dixon i la resta de seleccionats presents a la sala en aquell moment.
Anna de Jaime Batlle, nascuda a Mataró el 1980, llicenciada en Belles Arts i professora de visuals i plàstica, participa per primer cop a la Biennal amb l'obra Vibració nº III, un oli de 100 x 100 cm.
La seva incorporació al món artístic és ben recent, ja que només fa uns tres anys que s'hi ha llençat de cap: dues exposicions individuals (la derrera al Capgròs fa ben pocs dies) i 5 col·lectives, de moment, sense comptar aquesta.
La seva incorporació al món artístic és ben recent, ja que només fa uns tres anys que s'hi ha llençat de cap: dues exposicions individuals (la derrera al Capgròs fa ben pocs dies) i 5 col·lectives, de moment, sense comptar aquesta.
A més de pintura i procediments pictòrics, formació ampliada a la Universittà Belle Arti di Brera de Milano i a l'Escola Massana de Barcelona, ha cursat estudis de fotografia i disseny web (Scuola di fotografia Bauer), torn i escultura (Escola Pau Gargallo), il·lustració (Escola d'estiu de la BAU) i gravat, a més de ser sòcia fundadora de l'Associació Can Pink i Boogie, de Mataró.
Luisa Maria Segura Requena (1957) és natural de Roquetas de Mar (Almeria), encara que fa molt anys que s'ha establert a Mataró, on ha fixat la seva residència després del seu pas per les Canàries.
A les Illes va fer un curs de grau mitjà de Talla en Pedra i un mòdul d'Escultura en Pedra (2000/01), i un cop instal·lada al Maresme s'ha matriculat a la Facultat de Belles Arts de Barcelona, on ja està cursant el darrer curs.
Ha participat fins ara en 15 col·lectives i dues exposicions individuals.
L'obra que ha presentat a la Biennal és un dibuix en grafit sobre paper, de 160 x 150 cm, que titula Con otros... con nadie, en referència "a la invisibilitat relativa que consisteix a ser vistos i no vistos, a voler ser tinguts en compte però alhora tractats com si no hi fóssim".
Jaume Simon Martínez, nascut a Granollers el 1954, però "mataroní de tota la vida", és també la primera vegada que participa en el Premi.
Ell mateix confessa que en 45 anys de treball artístic hi ha de tot: pintura, escultura, instal·lació, performance, escultures públiques (la Matarona), component del Grup CAPSA..., encara que moltes d'aquestes etapes les consideri ja superades.
Ha participat, en aquest temps, en una seixantena d'exposicions col·lectives i una vintena d'individuals.
S'ha presentat al Torres García amb un acrílic de 130 x 162 cm, pintat amb les mans, que porta per títol Febrer 2017, en referència a què el va fer expressament pel Premi ben poc abans d'acabar-se el termini de presentació.
Mònica Vilert Barnet, mataronina, nascuda el 1966, és la única dels quatre que participa -i és seleccionada- per segona vegada consecutiva, ja que també va veure exposada la seva obra a l'edició anterior.
Llicenciada en Belles Arts per la Universitat de Barcelona (1992) va intentar viure de la pintura durant dos anys, fins que li va ser impossible continuar per aquest camí. Des d'aleshores es dedica a l'ensenyament, com a professora de visual i plàstica a Mataró, feina que segueix compaginant amb la seva dedicació artística. Bon exemple d'aquesta dedicació és el cartell de Santes de 2009, que va causar un gran impacte estètic per la sensació de moviment de la capa al vol de la geganta i que va suposar a més, gràcies a la seva insistència, que el cartell sigui un acte artístic remunerat.
A més d'haver participat en 18 col·lectives, també ha fet 8 exposicions individuals, entre les quals, a Mataró, la de l'any 1999 a can Palauet i la de 2010 al Col·legi d'Aparelladors, organitzada per la nostra Associació.
Fidel al seu estil personal i inconfusible, l'obra seleccionada (Sense títol), de 146 x 114 cm, està realitzada amb llapis, grafit i cordill.
Moltíssimes felicitats a tots quatre, i a veure si el 2019 podem repetir aquesta mateixa fotografia, amb quatre mataronins més que els acompanyin!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada